Minum soya
Bolehkah minum soya ketika mengandung?. Adakah soya boleh membahayakan kandungan? Soalan penting tu. Rata-rata memang mengetahui bahawa soya mempunyai pelbagai kelebihan. Jadi, takkan lah minum soya ketika mengandung tak boleh pula. Ketika mengandung, ibu memerlukan khasiat dan nutrisi yang secukupnya bagi menjamin tumbesaran bayi yang sihat. Dan pada ketika inilah kita paling peka terhadap pemakanan. Apa yang boleh dan apa yang tak boleh kan? Bila pakar kata protein baik untuk tumbesaran bayi dan ada pula yang kata ambil protein soya boleh membahayakan, keliru juga kan? Jadi boleh atau tidak minum soya ni?

APA ADA DALAM SOYA

Soya mengandungi isoflavone ( iaitu phytoestrogen atau bahan kimia yang mempunyai fungsi seakan-akan hormon estrogen). Apabila estrogen terlalu tinggi dalam badan, ianya dikatakan boleh membahayakan kesihatan dan bayi. Oleh kerana phytoestrogen tadi mempunyai fungsi yang hampir sama dengan hormon manusia (estrogen) tadi, jadi sesetengah pakar berpendapat dan menyimpulkan bahawa minum soya terlalu banyak boleh membahayakan kesihatan serta menjejaskan pertumbuhan bayi dalam kandungan. Pada tahun 2002, satu kajian telah dibuat oleh Dr. Thomas Badger dan rakan seperti yang tertulis dalam “Journal of Nutrition” , membuktikan bahawa, pengambilan soya tidak membahayakan bayi dalam kandungan sama sekali dan ianya selamat untuk diminum. Selain daripada phytoestrogen tadi, soya dikatakan sangat kaya dengan protein berkualiti tinggi, folat, zat besi, kalsium, zink dan zat mineral. Ia juga kaya dengan serat dan asid lemak Omega-3 yang sangat penting dalam pembentukan dan pertumbuhan janin sepanjang dalam kandungan.

BAIK ATAU BURUK?

Seperti yang Adaa katakan tadi, soya mempunyai banyak kelebihan untuk kesihatan. Tetapi soya juga seperti tumbuhan lain pasti ada kelemahannya. Soya mengandungi asid fitik yang boleh menghalang penyerapan logam berat seperti merkuri, plumbum, kadmium, uranium dimana ianya sangat bagus. Tetapi pada masa yang sama, ia juga boleh menghalang penyerapan mineral yang sangat penting untuk kesihatan seperti zink, zat besi, magnesium, kalsium dan niacin. Jadi, ianya ada sisi baik dan sisi buruk dalam pengambilan soya. Penyelesaiannya?

KUANTITI SOYA

Semua terletak pada kuantiti atau jumlah pengambilan soya anda setiap hari. Sebelum ni pun kerap juga Adaa katakan, sebaik mana pun makanan tersebut, tetapi jika diambil secara berlebihan ianya boleh menjadi racun terhadap kesihatan kita. Sebagai contoh, nasi. Nasi memang terdapat banyak khasiat, tetapi jika diambil secara berlebihan ianya boleh menyebabkan obesiti, kencing manis dan sebagainya. Jadi, dalam pemakanan kita, KUANTITI amat perlu dijaga dan dititik beratkan. Minum soya sekali sehari tidak langsung membahayakan kesihatan anda. Tambahan pula, soya terbukti mempunyai lebih banyak kelebihan berbanding keburukan. Jadi kenapa perlu kita hentikan pengambilan soya? Ketika mengandung atau tidak, soya sangat membantu dari segi kesihatan. Jadi selagi ambil secara sederhana, ianya akan memberi manfaat kepada anda dan bayi.

BERAPA BANYAK BOLEH DIAMBIL

Dalam entry Adaa bertajuk SOYA BAHAYA UNTUK LELAKI!  ada Adaa bincangkan jumlah protein yang selamat untuk dikonsumsi setiap hari iaitu 2g/0.45kg berat badan anda. Kalau kita andaikan berat anda 60kg, jumlah protein yang anda boleh ambil ialah 267g sehari! Banyak tu. Dari 267g tu, bukan semuanya anda perlu ambil protein dari soya. Anda boleh mengambil 1-2 hidangan soya iaitu kira-kira 30g sehari (1 hidangan). Sangat sikit berbanding 267g kan? Tetapi, dari jumlah yang sedikit itu, yang hanya dari 1-2 soya hidangan sehari itu anda mampu mendapat manfaat yang begitu banyak.

PEMILIHAN SOYA

Selain dari kuantiti soya, pemilihan soya yang betul juga penting. Kebanyakan soya yang diproses, yang diubahsuai secara genetik tidak memberikan manfaat yang baik malah boleh membahayakan kesihatan. Jadi, buat pilihan yang tepat. Jika anda tidak tahu bagaimana untuk memilih soya yang berkualiti dan selamat boleh rujuk SOYA BAHAYA UNTUK KESIHATAN?  

MINUM SOYA TERBAIK DARI SHAKLEE

 

Jika anda masih keliru untuk mendapatkan soya terbaik, Adaa cadangkan anda cuba ESP Shaklee ni. Setakat ni sudah lebih 7 tahun Adaa minum. Bermula saat mengandungkan anak kedua, berpantang, mengandung anak ketiga, sehinggalah pagi tadi Adaa masih minum soya yang sedap ni. Anak yang ketiga pun dah masuk 5 tahun, anak kedua dah 7 tahun, ha tak ke lebih dari 7 tahun tu Adaa ambil ESP.

Setiap kali promosi ESP, memang akan licin satu Malaysia sehingga kena restock dari USA.  Sebabnya, bukan mudah untuk mendapatkan soya yang berkualiti tinggi, selamat dan berkesan. Shaklee sebagai Syarikat Suplemen No 1 di USA memang berusaha keras dalam memastikan produk mereka adalah yang terbaik. Lihat sahaja multivitamin Shaklee iaitu Vitalea yang masih kekal sehingga kini semenjak lebih 100 tahun dicipta dahulu. 100 tahun bukan sekejap ya. Cuba anda lihat, berapa banyak produk yang boleh kekal selama itu berdasarkan kualitinya.

Adaa ni baru 7 tahun minum soya Shaklee, orang lain 40 tahun minum ESP ni pun ada tau! Buat pilihan yang bijak dan pastikan pilihan itu yang terbaik untuk diri anda dan keluarga.

Di Adaa Inspiration ni pun, produk terlaris kami adalah ESP tau 🙂 . Nak cuba?

KAMI PENGEDAR SHAKLEE ANDA!

Produk Shaklee hanya boleh didapati melalui HQ, Cawangan di setiap negeri dan melalui Shaklee Independent Distributor yang sah sahaja (itu kami!). Selain daripada itu, ianya tiada kaitan dengan pihak Shaklee. Shaklee tiada stokis, tidak ada sebarang e-commerce  platform selain www.Shaklee2u.com. Dapatkan Shaklee dari sumber yang sah!

PENGHANTARAN & COD

Kami menggunakan khidmat Pos Laju, Gdex dan Citylink untuk penghantaran produk. Produk akan sampai kepada anda dalam 1-5 hari bekerja.

Kami juga sudi membuat COD bagi mereka yang tinggal berhampiran kawasan kami.

NAK JADI PENGEDAR MACAM KAMI?

Nak jana pendapatan dengan Shaklee bersama-sama team Adaa Inspiration Empire (AIE)? Kami menyediakan kelas secara online, mentor-mentor yang aktif dan berpengalaman serta jadual yang fleksibel. NIkmati bonus bulanan anda beserta banyak manfaat sebagai ahli Shaklee! Kami bersedia membantu anda! Ketahui manfaat sebagai ahli Shaklee! 

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This