ikan bilis 1

Ikan bilis atau ikan jerung? Cuba tengok ikan bilis, kecil aja. Kalau di lautan yang luas tu, mereka ni memang jadi makanan ikan besar jelah. Berada dalam hierarki bawah aja. Pernah tengok cerita Shark Tale? Ha, macam tulah, kedudukan jerung sangat ditakuti dan dihormati kerana nampak berkuasa sebaliknya ikan bilis tak dipandang langsung. Realiti hidup ni juga sama. Bila kita ‘nobody’, tiada kuasa, tiada duit, tiada kedudukan, kita umpama bilis di lautan dalam. Kecil, lemah, tak bernilai. Sadis!

BILA IKAN BILIS MENJADI JERUNG

 

Tapi kan, adakah selamanya kita nak jadi ikan kecil tu? Dalam dunia sekarang ni adaa nak tanyalah kan, walaupun adaa tak dengar anda jawab, adakah anda setuju yang pendapatan atau harta memainkan peranan besar dalam kehidupan seseorang?

Dunia sekarang dunia duit. Nak buat apa pun kena ada duit. Kadang tu nak masuk kedai atau pasaraya pun orang tengok atas bawah, nak tengok kita ni berduit ke tak, layak tak masuk kedai diorang. Double standard? Sedih nak mengaku tapi itulah dunia yang kita diami sekarang ni.

Berapa ramai diantara kita yang struggle nak memperbaiki hidup. Yang ada kelulusan tinggi pun susah nak dapat kerja, apa lagi yang tiada kelulusan. Pengangguran makin banyak. Yang bekerja pula semakin ramai yang dibuang. Buntu kan? Makin lama makin kecut jadi macam ikan bilis kering huhu

Tapi, kita ada pilihan. Kita boleh ubah keadaan. Soalnya mahu atau tidak?

ROME WASN’T BUILD IN A DAY

 

Sekarang dah pilih nak jadi ikan yang mana? Dah bersedia nak ubah diri sendiri, keluarga dan jalani hidup yang lebih baik? Mulakan langkah pertama.

READ  EUPHORIA LEADERSHIP TRAINING

Pernah dengar tentang kota Rom? Bagaimana Rom berusaha nak membina empayarnya yang tersendiri sehingga dijadikan satu quotes yang sangat popular dan kisahnya tercacat dalam sejarah.

Nak bina kejayaan bukan sehari dua. Nak ubah diri dari ikan bilis yang kecik tu sehingga menjadi sebesar jerung pun bukan senang. Nampak mustahil pun ada tapi mustahil atau tidak, kita yang tentukan.

Kalaulah bina kejayaan tu sesenang kunyah pisang goreng, semua kat dunia ni dah kaya raya tau.

 

“kak, ada tak bisnes yang senang, lepak, tapi duit banyak masuk”

 

Jujurnya, TAK ADA!. Siapa kata ada tu meh bagitahu Adaa, nak join jugak. Allah dah janjikan bagi mereka yang berusaha akan diberikan hasil dan ganjaran. Jadi, kalau memang dari awal niat nak goyang kaki, tapi nak duit mengalir macam sungai Nil, hentikan lah niat murni tu. Nak berubah perlu ada pengorbanan, kesungguhan, usaha yang berterusan. Lepas dah terbina ‘kota Rom’ anda sendiri, baru boleh goyang kaki sikit ya.

SHAKLEE DAN ADAA

 

Dulu adaa tak pernah dengar tentang Shaklee. Bila pertama kali dengar pun bukan sebab nak dapatkan pendapatan, tetapi hanya sebagai pengguna. Tapi bila satu ketika kebosanan duduk dirumah dan ekonomi pula semakin mencabar, kerja pula puas minta tapi tak berhasil, jadi adaa mula mencari lubang menambah pendapatan.

Adaa bermula dengan KOSONG. Ya, 0. Adaa bukan peniaga, keluarga juga bukan dari golongan peniaga. Arwah Umi seorang pekerja kerajaan, begitu juga ayah. Jadi, ilmu perniagaan kosong! Master pon, Master in Engineering bukan Business. Habis macam mana adaa nak mula? Redah. Belajar sambil aplikasi setiap ilmu baru. Just do it.

Shaklee ni berkisar tentang pemakanan tambahan, masalah kesihatan, tapi adaa bukan pelajar perubatan, atau nutrisi atau dietitian, itu bukan bidang adaa. Ya memang Adaa minat sejak dari sekolah tapi aturan Allah tak membawa Adaa kesitu. Tapi cantiknya, walaupun Adaa berada di UK selama 4 tahun dan belajar Engineering, tapi selama  4 tahun itu jugalah Adaa dikelilingi pelajar perubatan. Jadi sedikit sebanyak kita pun belajar sama.

READ  NAK TAHU CARA BUAT DUIT DENGAN SHAKLEE?

Jadi bagi Adaa, cabaran belajar ilmu baru memang ada tetapi apa yang lebih mencabar, ialah meyakinkan orang. Bacalah buku satu perpustakaan pun, jika kita tiada kredibiliti , orang takkan yakin. Macam Adaa kata tadi, bukan senang nak bina kota Rom. Macam tu jugalah sukarnya nak membina kejayaan. Tapi, disinilah datangnya usaha kita. Teruskan belajar, datang training yang boleh membantu meningkatkan ilmu dan kredibiliti kita sebagai agen Shaklee. Baru lah kita yakin dengan apa yang kita kongsikan, dan barulah mereka juga yakin dengan kita.

JATUH BANGUN

 

Dalam dunia ni tipu kalau takda jatuh bangun. Anak kita tu nak belajar jalan, agak-agak berapa kali dia jatuh. Jatuh pula macam-macam gaya, tersembam, terlentang, tergelincir, terduduk, semua ada. Tapi adakah anak kita tu berhenti mencuba? Tak, dia teruskan sampai boleh berlari!

Begitu juga dengan Adaa. Selama 7 tahun ( baru lagi, belum berpuluh tahun pun) adaa bersama Shaklee, banyak jatuh bangun yang Adaa rasai. Cabaran bukan pada Adaa seorang, tapi melibatkan satu keluarga.

Ikutkan kami berdua ada kelulusan dalam kejuruteraan, malah suami juga pernah bekerja dengan Syarikat Minyak terkemuka di Malaysia ni. Tapi ambil keputusan untuk berhenti dan mula berniaga. Kena persoalkan? Banyak. Orang pelik kenapa kerja dah bagus tapi rela berhenti dan bersusah payah mula berniaga. Adaa sendiri juga sering ditanya kenapa tak kerja walaupun ada kelulusan. Bagi Adaa setiap dari kita punya cerita dan sebab tersendiri.

Jadi, cabaran tu secara mental fizikal kewangan semua ada. Jatuh bangun apatah lagi. Tapi apa yang membuatkan kami setia nak mencuba, kerana kami tahu apa kami mahukan. Tanya diri anda apa BIG WHY anda.

READ  MENDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE

Jadi, bagi yang mengalami masalah terutamanya kewangan, jangan putus asa. Ya dunia memang kejam, tapi kita yang ada diatas bumi ni nak taknak kena usaha supaya tak jadi bilis selamanya. Jika ditengah jalan rasa susah, nak putus asa, lihat kembali bagaimana empayar Rom terbina, empayar Islam terbina. Bukan mudah tapi berbaloi. Jadi teruskan mencuba!

Niat Adaa, bukan sahaja nak bantu keluarga, tapi juga membantu keluarga orang lain. Tiada keseronokan kalau kita sorang gembira kan, tapi kalau berjaya dan gembira ramai-ramai, fuh memang puas hati! Jadi, atas sebab itulah adaa masih bersama Shaklee dan berharap semoga anak cucu adaa nanti juga boleh meneruskan legasi yang kami bina. Ya, perniagaan Shaklee boleh diwariskan ya. Itu salah satu sebab adaa masih disini.

Jika anda nak sertai keluarga Shaklee kami, dengan senang hati kami sudi terima. 🙂

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This