aktiviti cuti sekolah

Bila cuti sekolah ni pening juga nak memikirkan aktiviti apa nak dibuat untuk anak-anak kan? Cuti pendek tak sempat buat apa, bila cuti panjang pening pula nak fikir aktiviti cuti sekolah. Dalam ekonomi yang tengah meleset ni kalau boleh nak cari aktiviti cuti sekolah yang minima budget tetapi tetap memberikan keseronokan untuk anak-anak atau sekurang-kurangnya satu pengalaman baru untuk diorang. Untuk anak-anak Adaa ni kali ni abahnya yang mengambil inisiatif untuk menguruskan satu aktiviti cuti sekolah. Dulu dia sendiri merasa seronoknya berkhemah dengan ibu bapa, jadi kali ni suami Adaa nak anak-anak pula merasa. Tapi sesuai tak untuk kanak-kanak kecil?

Untuk pengetahuan, anak-anak adaa pun taklah besar sangat. Baru berusia 8, 6 dan 4 tahun. Jadi nak berkhemah betul-betul dalam hutan buat pertama kali mungkin agak mengejutkan. Jadi, kali ni kita buat percubaan dulu lah.

Bagi ibu bapa yang pening nak fikir aktiviti apa nak dibuat untuk anak-anak dengan masa dan budget yang minima, mungkin boleh cuba ni juga. Jom tengok apa kami buat!

AKTIVITI CUTI SEKOLAH DENGAN HERO-HERO KECIL

PENGALAMAN BERKHEMAH

 

Macam yang Adaa katakan tadi, nak masuk hutan terus macam kurang sesuai. Jadi, buat permulaan, kita cari kawasan yang sesuai iaitu kampung! Kampung kami ni agak atas bukit sedikit pemandangannya jadi bolehlah cari tapak sikit sebelah rumah tu dan mula pacak khemah. Khemah ni pun dapat percuma je masa kerja dulu hehe. Ok mula pacak khemah sebelah dapur Onyang diorang 🙂

Mula-mula pacak betul-betul tepi hutan semak tapi agak sempit dan dekat sangat pula dengan tempat bakar sampah. Nampaknya kena alih lokasi

Kena paksa bergambar tengah hari buta sebab nak tunjuk khemah dah siap! Tinggal tunggu petang redup sikit untuk mulakan aktiviti!

3 hero muka teruja nak mulakan aktiviti berkhemah yang diorang sendiri tak tahu apa itu berkhemah haha. Inilah masanya nak perkenalkan sesuatu yang baru kan.

MENJELANG MALAM

 

Bila petang dah mula, dalam pukul 5 gitu, kita boleh mula nyalakan api untuk acara utama iaitu MAKAN! Berkhemah tak sah kalau takda BBQ kan. Tapi kali ni kita cuma nak tunjukkan aktiviti pada anak-anak apa yang boleh dilakukan ketika berkhemah, jadi tak perlu banyak sangat makanan dan cari makanan yang mereka suka. Tak perlulah nak perap ayam ke daging lembu ke kambing bagai. Adaa cuma beli ikan cencaru, fishcake, fish ball, sosej dan salmon untuk diri sendiri haha.

DAPATKAN BARANG KEPERLUAN

 

Lupa nak cerita, sebelum dirikan khemah tadi, bawa dulu anak ke Giant untuk beli barang nak berkhemah. Bukan banyak pun, cuma makanan untuk bakar-bakar dan arang. Bila bawa ke bahagian PERKHEMAHAN di Giant tu sekurang-kurangnya mereka tau apa yang diperlukan untuk perkhemahan. Ada arang, khemah, macam-macam alatan untuk hidupkan api dan sebagainya. Bagi sedikit pendedahan.

Nak masuk jugak gambar kan..

Mula nak hidupkan api untuk BBQ. Posing dulu sebelum hidupkan api.

Yea, api dah hidup, boleh mula bakar sosej dan sewaktu dengannya.

Lumur ikan dengan garam je dan lada hitam kalau ada. Siap nanti perah limau dan ngap!

Buah limau kasturi yang anak-anak petik dari lereng bukit bawah nun. Uwan diorang tanam. Senang semua dah ada disekeliling.

Fish cake bakar yang digemari kanak-kanak. Cicah sos pun sodap

Bakar salmon sikit peneman ikan cencaru. Takyah banyak, sekeping dua cukup.

CAMP FIRE

 

Bila ada khemah tak sah kalau takda unggun api waktu malam kan. Jadi inilah masanya. Malam pun dah tiba, sambil makan, sambil nyalakan unggun api. Bagi peluang anak-anak merasa tengok unggun api tapi jangan lupa pantau ye ibu bapa sekalian. Seronok-seronok juga tapi keselamatan tetap kena utamakan.

BERMALAM DALAM KHEMAH

 

Memikirkan nak kena tidur dalam khemah, diluar rumah, atas rumput memang agak menakutkan bagi sesetengah kanak-kanak. Memula tu ingat nak acah-acah tidur sampai pukul 10 je kan lepas tu masuk rumah. Tapi semua masuk je khemah terus lelap. Jadi senang cerita. Terus bermalam dalam khemah hingga ke pagi dalam kesejukan embun. Kami berlima dalam satu khemah memang best!

Bangun pagi, terus solat subuh dan buat pertama kali, pagi-pagi buta dah berada diluar, melihat pemandangan pagi yang sangat sejuk dan indah. Budak-budak pun seronok sebab ini macam satu pengembaraan bagi mereka. Bangun pagi pun mood masing-masing ceria.

Anak bujang no 3 lelap masuk khemah lepas puas bermain dan makan sejak siang tadi.

Lagi dua orang muka teruja nak tido dalam khemah.

Bangun subuh, solat dulu dalam embun. Sejuk oiii

Inilah pemandangan saat bangun subuh. Belah kiri tu gune night mode sebab gelap sangat lagi. Belah kanan tu bila dah cerah sikit. Gunung kat belakang tu tak nampak sebab diliputi kabus tebal.

Kadang kala tak perlu pun nak guna budget mahal, nak pergi tempat yang mewah untuk dedahkan anak-anak dengan perkara baru. Dunia sekarang semua tentang gadjet. Anak kitorang pun sama tak terlepas dari pengaruh teknologi ni kan. Jadi kita sebagai ibu bapa yang masih ada kenangan zaman kanak-kanak yang bebas gadjet masa tu nak jugak bagi anak merasa. Merasa kejar ayam itik, merasa main baling selipar dan macam-macam lagi. Jadi sekala sekala aktiviti cuti sekolah macam ni Adaa rasa perlu supaya anak juga tahu jejak lecak, main tanah, kenal kemuncup, kenal bukit bukau.

Mungkin perancangan kita tak lengkap, tapi cukup bagi pengajaran atau pendedahan baru untuk mereka. Bak kata orang, satu memori masa kecil mereka. Dan untuk itu, Adaa terima kasih sangat buat suami sebab dia yang menjayakan program ni hehe. Pengalaman ni bukan saja baru untuk anak adaa, malah adaa sendiri. Yelah, kita membesar dengan cara yang berbeza kan. Jadi kali ni kita menyelam ke zaman kanak-kanak sang suami. Alhamdulillah, anak-anak gembira. Paling penting adalah jugak aktiviti cuti sekolah. Kalau tidak menghadap Tv ajelah masing-masing.

Nanti mungkin anda pula boleh cuba untuk anak-anak kan! Selamat cuti sekolah!

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This