Masalah angin dalam badan sebenarnya sangat lazim dikalangan masyarakat kita. Jika kita lihat, masyarakat cina lebih arif bab-bab cara buang angin ni. Selalu tonton dalam TV tak? Ada yang cucuk ibu jari dengan jarum, ada yang ambil minuman panas. Cara buang angin mungkin berbeza-beza mengikut adat dan kebiasaan. Tetapi biasanya semua boleh digunapakai selagi ianya efektif. Masalah angin lazimnya berpunca dari pemakanan dan sistem penghadaman. Semua orang makan, tetapi kita semua mempunyai sistem tubuh yang berbeza. Ada yang senang sendawa, senang buang angin, tak kurang juga yang susah sangat nak buang angin samada melalui sendawa atau kentut. Jadi, hari ni Adaa akan kongsikan 7 cara buang angin dalam badan secara semulajadi. Semoga bermanfaat.

 

7 CARA BUANG ANGIN DALAM BADAN

 

  1. Biasakan minum air masak atau suam dan bukannya ais atau air sejuk supaya angin dalam perut ditolak keluar.
  2. Lakukan urutan visera atau abdomen.
  3. Jika angin terlalu banyak tandanya penghadaman anda tidak lancar. Jadi gunakan pencuci usus semulajadi, atau julap lembut seperti herblax Shaklee.
  4. Kunyah makanan sehingga lumat dan makan dengan perlahan.
  5. Katakan tidak kepada gula-gula getah. Setiap kali anda mengunyah anda akan membenarkan angin masuk.
  6. Makan dengan kerap tetapi dalam jumlah  atau kuantiti yang kecil.
  7. Banyakkan makanan berasaskan bawang putih atau minum air halia/bawang putih.

Tonton: RESEPI TEH HALIA UNTUK BUANG ANGIN CARA SHAKLEE

Pertama kali adaa cuba, rasanya memang terbaik! Rasa pudinanya sangat segar.Bak kata chef, ”the aftertaste is fantastic! It’s not too overpowering, just nice. You can feel a cool breeze in your mouth afterwards”

t

BOLEHKAH SHAKLEE MEMBANTU?

 

Sejak dari waktu belajar di UK lagi ada kerap mengalami sendawa berlebihan. Sehinggalah selepas melahirkan anak ketiga, keadaan semakin teruk. Sepanjang adaa mengalami masalah angin dalam badan yang kronik, selain ubat (doktor suruh makan 2 minggu), adaa amalkan pengambilan PEPPERMINT GINGER PLUS dan GARLIC COMPLEX sebagai cara tambahan untuk buang angin. Bukan apa, malas-malas buat air halia, telan aja ni, malah sedap dibuat air, hanya larutkan 3-5 biji dan dah jadi teh halia. Mudah sangat-sangat. Botol pun kecil dan mudah dibawa kemana-mana. Letak aja dalam beg tangan tu kan.

cara buang angin1

KEISTIMEWAAN SHAKLEE

  • Dibuat dari bawang putih jenis premium, bebas dari racun perosak dan ditanam secara organik di California sewaktu musim panas.
  • Dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba bagi mengekalkan 100% Allicin aktif (tidak semua tablet garlic dipasaran mengandungi allicin aktif)
  • Dwi teknologi digunakan bagi mengawal bau bawang putih. Kajian menunjukkan, perisa herbanya terhasil dari kombinasi 2 ekstrak herba iaitu rosemary dan spearmint.
  • Ia mengandungi pelbagai vitamin E untuk meningkatkan sebatian aktif bawang putih dan keberkesanannya dalam tubuh kita.
  • Setiap 2 tablet membekalkan 1000mg ekstrak bawang putih tulen yang menyamai dengan 2 ulas bawang putih segar.

MANFAAT UTAMA GARLIC COMPLEX

 

Mengandungi spearmint– mempertingkatkan sistem penghadaman dan fungsi jantung

Antibiotik semulajadi– Bawang putih merupakan antibiotik semulajadi. Ianya selamat digunakan untuk jangka masa panjang dan mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selesema, kulat, kuma, virus dan yis candida.

Menghalang alergi– Menghalang penyakit yang berkait dengan sistem imun seperti hidung sensitif, sinus, alergi, asma, selesema dan hepatitis.

Mempertingkat sistem penghadaman– Formula uniknya mampu mempertingkatkan sistem penghadaman seperti kembung perut, gastrik, ketidakhadaman. Garlic juga mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik.

Memoderatekan tekanan darah tinggi– Pengambilan 2-4 biji tablet sehari mampu menurunkan tekanan darah tinggi dengan 8 point.

Detoksifikasi– Bawang putih/garlic mampu mengeluarkan raksa dari tubuh dengan pantas. Raksa, plumbum dan kadmium adalah logam toksik yang akan menaikkan tekanan darah. Garlic juga mampu melindungi sel darah dari kemusnahan dari logam dan menghalang kerosakan hati oleh bahan kimia.

Menurunkan kolesterol– Menurunkan kolesterol, LDL, trigliserad dan kelikatan darah, mengurangkan bekuan darah, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.

Mencegah kanser– membantu mengelak dan merawat kanser dengan mengurangkan bahan pencetus kejadian kanser-Nitrosamine

Menstabilkan glukos– Membantu menstabilkan glukos dalam tubuh

cara buang angin 2

KEISTIMEWAAN SHAKLEE

  • Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur, dan dihasilkan dibawah prosedur standard dengan melalui teknologi sains yang terkini
  • Telah diuji secara klinikal dapat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman

MANFAAT UTAMA PEPPERMINT GINGER

 

Peppermint-ginger plus mengandungi 4 bahan utama iaitu

PUDINA: Melegakan otot perut dan mempunyai kesan penenang. Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit. Pudina merangsang pengeluaran peluh, oleh itu ia dapat menyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selesema.

HALIA: Masyarakat cina telah menggunakan halia lebih 2 ribu tahun!. Halia merangsang penghasilan enzim Salvia untuk mencernakan makanan. Ia juga membantu melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya, mual angin ketika mengandung, atau selepas melahirkan anak. Satu kajian di UK menunjukkan halia dapat menghalang muntah selepas pembedahan.

POKOK ADAS: Orang eropah mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia juga membantu melegakan sakit perut, gejala flu, dan membantu masalah alergi pada saluran usus.

CEKUR MANIS: Digunakan oleh orang mesir purba. Ia dapat membantu masalah pencernaan, gejala kesakitan haid, batuk dan kahak, merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang boleh menyebabkan masalah kulit, memberi peredaran tenaga di dalam badan.

Bahan-bahan dalam peppermint ginger ini sebenarnya memang menjadi kegunaan turun temurun sejak dari zaman nenek moyang kita lagi. Jadi, memang ianya sudah lama terbukti mampu memberikan manfaat yang baik kepada kesihatan tubuh.  

w

TIPS

Ambil makanan secara sedikit tetapi kerap

Satu tips yang efektif dalam mengurangkan masalah angin ialah makan dalam porsi yang sedikit tetapi kerap. Apabila kita makan terlalu banyak pada satu-satu masa, perut kita perlu bekerja keras untuk mencerna makanan tersebut. Apa lagi jika makanan yang diambil adalah kaya karbohidrat. Lebih berat proses pencernaan, lebih banyak asid akan terhasil untuk menjalankan proses tersebut.

Jadi, apa yang anda boleh lakukan:

  • Elakkan pengambilan karbohidrat berlebihan.
  • Ambil makanan dengan glesemik indeks ( GI) yang rendah seperti soya, dimana ia diurai secara perlahan-lahan.

Pilihan adaa, ESP shaklee. Ia bukan sahaja berkualiti tinggi, rendah glisemik indeks, kenyang lebih lama dan membantu mengurangkan masalah angin berlebihan. Adaa mengamalkan pengambilan ESP ni sudah hampir 7 tahun.

cara buang angin 4
Jadi, sekiranya anda mengalami masalah angin, anda boleh lah mencuba cara buang angin secara semulajadi dan lebih baik digabungkan dengan penggunaan produk Shaklee sekiranya berminat ok?

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This