masalah kulit ketika mengandung

Pernah tak alami masalah kulit ketika mengandung? Ada orang makin berseri, glowing ada orang makin kusam huhu. Yang biasa Adaa nampak masalah kulit ketika mengandung ni ialah jerawat, ‘stretchmarks’ dan juga orang melayu panggil ‘topeng hamil’ . Sebahagian dari muka jadi macam bertompok hitam. Tapi ajaibnya lepas aje bersalin terus kembali normal. Bukan itu sahaja masalah kulit yang biasa ibu-ibu hadapi. Bagi yang baru nak jadi ibu, mungkin sedikit  info ini akan membantu anda bersedia .

 

ANTARA MASALAH KULIT KETIKA MENGANDUNG:

 

KULIT SENSITIF

Selalu muka elok, senang jaga. Bila mengandung, kulit mula menjadi sensitif. Ini mungkin kerana perubahan hormon yang berlaku sepanjang tempoh kehamilan. Kena sabun ada bahan kimia sikit terus merah, guna losyen wangi sikit terus ruam, macam-macam. Habis bagaimana nak atasi? Kebanyakan ibu mengandung akan mula bertukar kepada produk organik dan semulajadi dari pencuci muka, losyen, krim muka semua sekali. Bahan kimia bukan sahaja membuatkan kulit anda semakin bermasalah malah ianya mungkin berbahaya jika terkena pada sebarang luka yang terdedah seperti jerawat. Elakkan dan mula gunakan produk yang sesuai. Nak terus bertukar kepada produk semulajadi dan organik pun lagi bagus!

JERAWAT!

Ini memang dah sangat sinonim dengan masalah kulit ketika mengandung. Dari remaja, dia ada, bila mengandung pun dia datang juga. Bila hormon tak stabil je mulalah dia datang. Kadangkala jerawat akan menjadi sangat teruk ketika mengandung sehingga ada yang bernanah dan merah. Elakkan menggunakan ubat jerawat sembarangan ya kerana kebanyakan ubat jerawat mengandungi bahan kimia yang tidak diuji kepada ibu mengandung. Bahan seperti benzoyl peroxide dan salisylic acid boleh diserap masuk kedalam kulit. Walaupun kita tak tahu sejauh mana kesannya, tetapi lebih baik elak kan? Sekarang ada banyak petua dan produk semulajadi yang jauh lebih selamat untuk digunakan. Jadi buat pilihan yang bijak. Jangan sebab nak cantik, kita membahayakan kesihatan kita dan bayi.

KULIT KERING DAN GATAL

Ini bukan setakat dimuka, rasanya seluruh badan ada. Ada orang, naik jerawat sikit jer, ada orang siap dapat bonus, kulit gatal dan kering. Bertabahlah! Sekiranya anda menghadapi masalah kulit kering dan gatal, pastikan anda mengambil jumlah air yang secukupnya bagi memastikan tubuh kekal hidrat dan kulit juga terhidrat dengan lebih baik. Gunakan losyen atau minyak bagi melembapkan kulit dibahagian yang terlalu kering dan gatal. Elakkan mandi menggunakan air panas ya kerana ia boleh menyebabkan kulit bertambah kering. Elak juga dari menggaru supaya tidak luka.

SENSITIF TERHADAP CAHAYA MATAHARI

Ini yang adaa katakan dengan topeng mengandung tadi. Ketika mengandung, hormon kita seperti roller coaster dan membuatkan anda lebih sensitif terhadap cahaya matahari yang boleh mendorong kepada berlakunya tompokan hitam yang juga dikenali sebagai topeng kehamilan atau melasma. Jadi pastikan anda sentiasa berlindung dari cahaya matahari dan gunakan pelindung suria/uv dengan SPF30 (sekurang-kurangnya) setiap kali keluar rumah. Sekarang ni dah banyak sunscreen yang semulajadi dan organik. Jangan ambil risiko dengan menggunakan produk yang mengandungi bahan kimia. Nanti macam-macam masalah lain pulak yang timbul.

STRETCH MARK

Ini merupakan salah satu masalah kulit ketika mengandung yang jika tidak diatasi akan kekal dengan anda sehingga selepas melahirkan anak. Apabila mengandung, berat badan kita akan naik secara mendadak dan boleh menyebabkan kemunculan stretchmark. Keadaan akan menjadi semakin teruk jika ibu tidak menjaga diet harian sehingga berat naik dari yang normal, contohnya kenaikan sehingga 20-25kg dalam masa 9 bulan kehamilan. Tapi tak semua ibu hamil menghadapi masalah ini. Tindakan yang bagus ialah mencegah sebelum berlaku. Gunakan krim yang sesuai, sentiasa pastikan kulit kekal lembap dan terhidrat. Juga, jaga pemakanan anda ok?

 

RUAM DAN KEGATALAN

Jika muka anda merah dari biasa, gatal dan meruam, segera dapatkan rawatan. Kegatalan dibahagian tangan dan kaki mungkin merupakan tanda-tanda  cholestasis of pregnancy iaitu komplikasi yang mungkin berbahaya terhadap paru-paru bayi anda. Jadi, segera buat ujian darah dan dapatkan rawatan yang sesuai. Satu lagi ruam yang sering terjadi kepada wanita mengandung ialah PUPPP (pruritic urticarial papules and plaques of pregnancy) yang seringkali bermula dibahagian abdomen dan merebak. Ruam ini tidak berbahaya kepada ibu dan bayi tapi sangat tidak selesa. Rasanya ibu-ibu tahu kan bagaimana gatalnya ruam. Apalagi ketika mengandung dengan perut yang besar tu. Huh sangat tak selesa!

Ini adalah antara masalah kulit ketika mengandung yang sering dihadapi. Jangan risau, kebanyakannya hanya sementara. Berkorban demi anak kan. Tetapi jangan lupa dapatkan rawatan yang sesuai ya!

 

ADAKAH SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?

 

Dalam set prenatal dan postnatal Shaklee, ada Vitamin yang membantu merawat kulit dari dalam selain membekalkan nutrisi kepada ibu dan bayi sepanjang kehamilan.

 

 

VITAMIN C

Vitamin C ni vitamin wajib dalam dunia kecantikan dan kesihatan kulit. Vitamin C membantu dalam penghasilan kolagen yang membantu kulit lebih anjal, tegang, cantik dan sihat. Ia juga merupakan antioksidan yang sangat bagus bagi melawan radikal bebas dan memastikan sel kulit kekal sihat. Hanya amalkan sebiji vitamin C shaklee setiap hari untuk kekal cantik.

ESP SHAKLEE

Ini adalah best seller kami. Protein soya merupakan sumber protein yang terbaik berbanding dari sumber haiwan. Makanan asas sel kita ialah protein, jadi dengan pengambilan protein yang berkualiti tinggi dan mencukupi, ianya akan membantu dalam penghasilan sel kulit yang lebih sihat bagi menggantikan sel yang telah rosak akibat jerawat, parut, sinaran matahari dan luka. Kulit juga akan kelihatan lebih sihat, cerah dan tidak kusam!

OMEGA GUARD 

Omega merupakan salah satu lemak baik yang sangat bagus untuk kulit. Ia membantu dalam banyak masalah kulit seperti psoriasis, eczema, alergi dan jerawat. Selain itu, omega juga bertindak sebagai pelindung Uv dan membantu kulit dari rosak akibat sinaran terik matahari. Ia juga dapat menjadikan kulit lebih mudah, sihat, licin dan cerah.

 

Jika terdapat sebarang pertanyaan berkenaan produk Shaklee yang dicadangkan diatas atau ingin melakukan pembelian, boleh hubungi Adaa melalui whatsapp di bawah ini ya. Bagi adaa, set prenatal yang disyorkan oleh shaklee ni dah cukup lengkap untuk memenuhi nutrisi bayi, ibu dan membantu dalam sebarang masalah ketika mengandung seperti masalah kulit ini. Jadi buat pilihan yang bijak ya.

Sila share jika anda rasa artikel ini bermanfaat buat ibu-ibu yang lain diluar sana.

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This