soya bahaya

Kerap kali Adaa dengar dan ada diantara pelanggan Adaa sendiri menyatakan yang mereka takut untuk mengambil soya kerana dikatakan pengambilan soya bahaya untuk kesihatan. Ada yang kata penyebab kanser, ada yang kata boleh menyebabkan penyakit buah pinggang. Soalnya, adakah betul soya bahaya untuk kesihatan kita. Ya memang soya bahaya untuk kesihatan TETAPI soya yang bagaimana? dan bagaimana pula air soya yang kerap kita tengok dijual diserata gerai dan kedai boleh dikatakan bahaya? Macam tak masuk akal pulak kan. Kalau bahaya kenapa orang jual?

TAHUKAH ANDA?

Terdapat 1500 kajian menunjukkan pengambilan protein soya memberikan kesan yang sangat positif dan hanya 15-20 kajian menunjukkan kesan negatif sekiranya soya tersebut DIUBAHSUAI.

BENARKAH SOYA BAHAYA?

 

Soya ni tak semua sama. Yang dalam kotak, yang dalam tin, yang dibuat sendiri, semuanya tak sama. Kalau yang minum soya kotak sampai 5 kotak sehari, mana tak nya kena diabetes. Tahukah anda soya tersebut mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi? Jadi bukan salah soya kat situ ya, salah gula.

Kita sebagai pengguna harus dan wajib tahu untuk memilih soya yang berkualiti. Macam yang Adaa katakan tadi, 1500 kajian menunjukkan kesan positif dan hanya 15-20 kajian yang menunjukkan kesan negatif atau menunjukkan soya bahaya. Itu pun sebab soya tersebut telah diubah suai. Jika soya dah diubah suai memanglah soya tu bahaya kan? Jadi, bagaimana hendak memilih soya yang sihat dan boleh mendatangkan manfaat?

7 KRITERIA PEMILIHAN SOYA

 

KACANG SOYA TUMBUH DAN MEMBESAR SECARA ORGANIK- Menurut kajian, soya yang ditanam secara kimia dan bukan secara organik akan menyebabkan nutrisi makanan tersebut berkurangan. Dari segi kajian, sudah terbukti terdapat hubung kait antara kanser dan nitrat. Di sebabkan itulah kita harus pastikan soya tersebut bebas dari penggunaan pestisid, fungicides, herbicides sepanjang proses penanaman dan pertumbuhan.

SOYA NON-GMO ( TIDAK DIUBAHSUAI SECARA GINETIK)-  Secara umumnya, soya yang telah diubah suai secara genetik atau “genetically modified organism” GMO, adalah lebih murah untuk dihasilkan dan kebanyakan syarikat akan mencari jalan untuk menjimatkan kos kerana perniagaan pastinya berkait dengan keuntungan. Jadi mereka akan menggunakan soya  GMO bagi memaksimumkan keuntungan. Dr. Louis J. Pribyl, saintis kerajaan Brazil menekankan, berdasarkan kajian toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan  ke dalam sel tumbuhan. Jadi, pengambilan soya GMO akan membahayakan kesihatan. Secara mudahnya soya boleh jadi bahaya jika diubahsuai secara genetik.

MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU–  Ini merupakan perkara yang sangat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi dan enzim. Jika kekurangan satu sahaja asid amino perlu, sistem imun akan menurun sebanyak 30% dan banyak fungsi tubuh yang penting menjadi perlahan atau terhenti.

SOYA DIBERSIHKAN DENGAN AIR DAN BUKAN ALKOHOL DALAM PEMBUATAN SOYA ISOLATE- Sekiranya kepingan soya dibersihkan dengan alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Isoflavone merupakan komponen penting dalam mengurangkan risiko kanser paru-paru dan pelbagai fungsi penting. Ia juga bermanfaat dalam menyeimbangkna hormon dan menaikkan berat tulang

PENYINGKIRAN ANTI TIROID (ANTI-GROWTH Soya yang mentah mengandungi bahan “anti-growth”, “anti-tyrosine”. Cari jenama yang mengasingkan dan menyingkirkan bahan-bahan ini dan masih mengekalkan soya dalam bentuk asal supaya kesemua asid amino dan isoflavone boleh dikekalkan.

PEMBUATAN SOYA TANPA PROSES PEMANASAN– Amino asid sangat sensitif terhadap suhu yang panas. Dalam sesetengah kajian menunjukkan, pemanasan atau memasak soya boleh memusnahkan sehingga 50% asid amino penting. Sekiranya seseorang itu mengambil protein soya yang tidak lengkap dengan asid amino secara berterusan,  ianya akan menyebabkan gangguan pertumbuhan otak dan hormon  atau pertumbuhan tisu asing yang tidak perlu dalam tubuh.

SOYA YANG DITAMBAH DENGAN UNSUR KALSIUM- Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Jadi, unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protein soya tersebut untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium disebabkan kos.

 

Disebabkan 7 kriteria ketat ini, tidak banyak serbuk protein soya diluar sana yang berjaya menepatinya. Tetapi, pakar-pakar telah bersetuju bahawa Energyzing Soy Protein ESP dari Shaklee ini adalah yang terbaik dan memenuhi kesemua kriteria yang telah ditetapkan. Malah, disebabkan ESP menepati kesemua kriteria ini, ia telah diguna pakai dalam kajian untuk mencari manfaat soya terhadap kesihatan. ESP juga telah berusia 57 tahun dipasaran! Jika benar soya bahaya, sudah lama Shaklee hentikan pengeluaran ESP untuk dijual. Nak kata kena saman sebab ada kes apabila mengambil ESP? TIDAK ADA SAMA SEKALI. Boleh periksa sendiri dengan pihak Shaklee jika anda tidak percaya. Adaa berani jamin sebab adaa sendiri sudah hampir 7 tahun menggunakan ESP.

SALAH FAHAM TENTANG SOYA

 

Adakah benar soya penyebab kanser?

 

Benar. Soya yang terlebih masak atau ‘overcooked’/’overheated’ akan menghasilkan bahan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser. Elakkan pengambilan seperti burger soya, atau hotdog soya. Pastikan anda mengambil dan memilih soya mengikut 7 kriteria yang telah dibincangkan diatas tadi ya.

Kacang soya yang dipanggang berbahaya?

 

Kacang soya kaya dengan lemak tumbuhan. Apabila ianya dipanggang/dipanaskan, lemak tersebut akan diubah kepada ‘trans-fatty acid’ yang boleh menyebabkan kanser dan serangan jantung. Semakin lama kacang soya panggang dibiarkan atau disimpan, minyaknya akan menjadi semakin berasid dan karsinogenik.

Protein soya menyebabkan kerosakan buah pinggang.

 

Ini adalah satu isu yang kerap kali diperkatakan. Tetapi adakah benar?

Protein haiwan lebih sukar dihadam berbanding protein tumbuhan. Protein yang tidak dihadam dengan sempurna akan menyebabkan kerosakan buah pinggang jika diambil berterusan. Serbuk protein seperti ESP ini adalah dalam bentuk pre-penghadaman jadi ianya lebih mudah dihadam dan inilah BENTUK PROTEIN TERBAIK yang perlu diambil. Tetapi jika diambil berlebihan, ianya akan memudaratkan.

Berapakah sukatan yang dikatakan berlebihan tu?

Pengambilan protein yang dicadangkan adalah 2g/0.45kg berat tubuh anda. Jadi katakanlah berat anda 50kg, dalam sehari anda boleh ambil 222g protein. 1 hidangan ESP adalah dalam 28g (3 sudu besar). Kalau ambil 3 sudu pagi dan 3 sudu malam pun baru 84g tau. Jauh lagi dari 222g tadi.

Jika anda mengambil jumlah protein yang dicadangkan bersama karbohidrat yang mencukupi, anda akan mendapat khasiat dan manfaat yang sebaiknya dari protein tadi. Tetapi jika anda mengambil protein melebihi 222g (berdasarkan berat 50kg tadi) dan tidak mengambil sebarang karbohidrat, anda berisiko untuk mendapat kerosakan buah pinggang.

 

Sebenarnya, walau apa pun yang kita makan, pastikan kita makan dalam jumlah yang bersesuaian. Kalau kita makan makanan yang selamat sekalipun seperti nasi contohnya, ia tetap akan menjadi mudarat sekiranya kita ambil secara berlebihan. Boleh menyebabkan obesiti, diabetes dan banyak lagi. Jadi, jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata yang mengatakan itu bahaya ini bahaya. Lebih baik kita kaji dahulu supaya kita makan dengan ilmu bukan sekadar ikutan.

Pilihan adaa sejak 7 tahun yang lepas ialah ESP. Soya lain jarang sekali adaa minum. Sungguh. Kerana, adaa minum untuk khasiatnya dan bukan sekadar melepaskan dahaga. Jadi pemilihan soya sangat penting bagi Adaa. Jika nak tahu lebih lanjut kelebihan soya ESP ini, boleh lanjutkan bacaan anda diSINI ya.

Sekiranya anda rasa artikel ini bermanfaat, jangan segan silu untuk tekan butang SHARE atau LIKE ok?

HUBUNGI KAMI

Sekiranya anda ingin membuat pertanyaan mengenai produk Shaklee, konsultasi atau pembelian produk, boleh hubungi kami segera. 

Kami juga membuka peluang untuk anda menyertai team kami yang berpengalaman lebih 21 tahun sebagai rakan niaga dan memulakan perniagaan Shaklee anda sendiri. Jom jadi jutawan sihat!

Pin It on Pinterest

Share This