cabaran menyusukan bayi

Proses menyusukan bayi ni kadangkala mudah, kadangkala mencabar sangat. Bergantung kepada ibu dan juga bayi, setiap daripada kita mempunyai cabaran yang berbeza dalam menyusukan anak. Bagi yang takda masalah, bersyukurlah. Tetapi bagi yang menghadapi masalah, jangan mudah putus asa sebab setiap anak, pengalaman menyusukan mereka adalah berbeza. Kalau masa anak pertama bermasalah, anak kedua mungkin senang. Kali ni adaa nak kongsi sikit apa cabaran yang sering dihadapi oleh ibu-ibu dalam penyusuan susu ibu dan pengalaman adaa sendiri sepanjang menyusukan anak. Sebelum tu adaa minta maaf dahulu atas imej yang dikongsikan. Ini adalah untuk tujuan pembelajaran.

 

8 CABARAN YANG LAZIM DALAM MENYUSUKAN BAYI

 

Sebelum tu kenal dulu dengan anatomi payudara bagi memudahkan pemahaman ya. Ok, jom lihat apa cabarannya:

cabaran menyusukan bayi
Puting Susu Sakit

Ini antara masalah yang paling lazim berlaku dalam proses penyusuan terutamanya bagi ibu yang pertama kali menyusukan anak. Pastikan mulut bayi melekap dengan betul (latch on) dan ketika ingin melepaskan mulut bayi dari lekapan, gunakan jari anda. Ini akan mengelakkan daripada puting sakit. Jika masih sakit, pastikan anda mengosongkan sepenuhnya payudara ketikan proses penyusuan supaya tidak bengkak dan menyebabkan puting susu bertambah sakit. Keringkan seketika puting susu selepas penyusuan supaya kurang sakit. Pada awal penyusukan, anak kita akan hisap secara aktif, jadi mulakan dengan payudara yang kurang/tidak sakit dahulu.

Puting Kering dan Merekah

Aduh! Bunyi pun dah menyakitkan. Nampak macam takda apa kan tetapi, puting payudara adalah sangat sensitif. Luka sikit sahaja tetapi sakitnya sangat pedih! Elakkan penggunaan sabun, krim dan losyen yang mengandungi pewangi atau alkohol, yang mana ianya boleh menyebabkan puting susu bertambah kering dan merekah. Anda boleh cuba sapukan minyak untuk mempercepatkan penyembuhan tetapi pastikan cuci dahulu sebelum menyusukan anak. Gunakan cotton breast pad untuk memastikan puting susu kekal kering dan kerap gantikan ya.

Risau Susu Tak Cukup

Ramai sangat ibu yang beranggapan lepas bersalin je susu terus banyak. Lepas tu mulalah risau sampai stress. Ibu-ibu, penghasilan susu kita bergantung kepada PERMINTAAN & KEPERLUAN bayi kita tau. Masa lahir, anak kita tu perut dia kecil sangat, jadi susu yang diperlukan juga sangat sedikit. Jadi, jangan sesekali membandingkan susu kita dengan orang lain yang anak dia mungkin dah 6-7 bulan atau bila tengok susu sikit, kita panik. Ramai ibu mengalami situasi ini sehingga menimbulkan stress dan gangguan. Ini boleh menyebabkan badan kita semakin stress, letih dan boleh mengganggu lagi penghasilan susu ibu. Jadi tenang-tenang sahaja. Cuba lihat rajah diatas, ingat, bayi kita hanya perlukan sebanyak itu. Jika kita tahu, kita takkan mudah gelabah kan? Jangan sesekali mencampurkan susu ibu dengan formula hanya kerana anda ingat anak anda tak cukup susu. Cuba susukan anak lebih kerap kerana apabila ada DEMAND, akan adalah SUPPLY. Rehat yang cukup, nutrisi ibu yang mencukupi, dan kekal hidrat sangat membantu dalam proses penyusuan. Kalau makan pun setakat nasi dengan ikan bilis je, renung balik. Dapatkan nutrisi yang sepatutnya!

Pam dan penyimpanan susu ibu

Ini cabaran bagi ibu yang akan mula bekerja selepas habis tempoh berpantang. Jangan risau, anda boleh mula membuat stok EBM (expressed breastmilk) anda sewaktu dalam pantang lagi. Ada pelbagai teknik yang anda boleh gunakan. Anda boleh menggunakan teknik mermet dengan tangan atau menggunakan breast pump. Breast pump pun banyak pilihan dipasaran. Yang manual, automatik semua ada. Bayi anda akan mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan botol susu jadi cuba latih perlahan-lahan.

  • Susu ibu boleh digunakan dalam masa 2 hari jika disimpan dalam peti ais.
  • Susu ibu boleh disejukbekukan selama 6 bulan
  • Jangan panaskan atau nyahbeku susu menggunakan microwave. Ia akan memusnahkan nutrisi dalam susu ibu. Nyahbekukan menggunakan air suam dan rendamkan didalam mangkuk yang sesuai. Sekarang ni pelbagai alatan ada dijual. Jadi pilih saja yang mana menyenangkan anda. Adaa dulu guna food warmer yang sesuai untuk susu dan makanan bayi.

 

Inverted Nipple

Inverted nipple adalah keadaan dimana puting susu ibu termasuk kedalam dan bukannya normal seperti biasa. Ini menyukarkan bayi untuk menyusu tetapi jangan risau. Ianya boleh dibantu ya. Ramai ibu dengan inverted nipple masih mampu meneruskan penyusuan seperti biasa. Beritahu doktor anda segera dan mereka akan memberikan khidmat nasihat yang sesuai dengan keadaan anda.

Pembengkakan Payudara

Pembengkakan payudara atau breast engorgement merupakan salah satu cabaran paling kerap dihadapi ibu-ibu. Payudara yang penuh itu normal dimana payudara terasa berat apabila tidak menyusukan bayi selepas beberapa jam. Pembengkakan payudara pula keadaan dimana ianya membengkak kerana salur darah dibahagian payudara menjadi padat. Ini menyebabkan cecair terperangkap didalam payudara dan menjadikan payudaran keras, bengkak dan sakit. Bagi melegakannya, anda boleh meletakkan pek ais dan kemudian dengan pek air panas secara bergilir bagi melegakan simptom yang sederhana. Anda juga boleh memerah susu bagi melegakan bengkak.

Kelenjar susu tersumbat
Sekiranya terdapat satu bahagian dipayudara anda bengkak dan merah, ini mungkin tanda kelenjar susu anda tersumbat. Boleh cuba urut sedikit bagi melegakan kesakitan dan melancarkan semula pengaliran susu. Susu bayi dengan kerap juga dapat membantu melegakan saluran yang tersumbat.
Jangkitan payudara (mastitis)

Kadangkala apabila puting susu anda luka, ia boleh terdedah kepada bakteria dan menyebabkan jangkitan.

Jika anda mengalami tanda-tanda seperti dalam gambar diatas, segera hubungi doktor anda. Pengambilan antibiotik dapat membantu merawat mastitis. Anda masih perlu menyusukan anak anda ketika ini. Jadi tahan lah sikit sakitnya ya huhu.

KONGSI PENGALAMAN

Masa anak kedua, Eilman mengalami masalah lekapan. Semasa dalam pantang, puting susu kerap terluka sampai terkena air pun rasa nak menjerit. Pedih yang amat. Tapi ada masih cuba kerap menyusukan Eilman. Tahan ajelah walaupun sakit sampai nak terkencing rasa. Tapi luka semakin teruk, masalah eilman tak reti latch on menjadikan bengkak susu atau breast engorgement yang memburukkan lagi keadaan. Akhir sekali kedua-dua belah luka dan masa tu adaa ingat ok lagi, adaa cuba pam. Susu tu penuh dengan darah dan tak boleh diminum. Rupanya kedua-dua payudara dijangkiti (mastitis). Paling parah sebab ianya bernanah dikedua-dua belah. Kalau ibu penah rasa bengkak susu tau kot, boleh demam kan. Ha yang ni tambah pulak dengan bernanah dikedua-dua puting susu, dengan breast engorgementnya. Susu tak boleh bagi kat anak, jadi doktor minta pam dan eilman diberikan susu formula selama beberapa bulan. Huhu lepas dah elok, barulah Adaa menyambung semula penyusuan susu ibu sehingga Eilman berusia hampir 2 tahun. Itu pun dalam tempoh 2 tahun tu, adaa masih kerap kena breast engorgement kerana masalah lekapan eilman. Mungkin struktur mulut berbeza ke entahlah hehe

Berbeza dengan Fahry, sejak hari pertama lahir dia tidak menghadapi masalah lekapan. Jadi fahry menyusu sepenuhnya sehingga 3 tahun lebih dan sepanjang tempoh itu, sekalipun adaa tak pernah luka atau dijangkiti.

Walau apa pun cabarannya semoga ibu-ibu meneruskan penyusuan susu ibu kerana ianya satu perjalanan yang mengujakan. Cabaran memang ada, tetapi kita boleh hadapi. Kalau bersalin pun boleh, menyusu mesti boleh hadapi. Kebanyakan ibu berjaya kan? Chaiyok!

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This