ijazah 1

Biasa dapat ayat tu? Sila sentap haha. Adaa dah banyak kali sebut tentang ni kali ni nak sebut lagi, tak jemu ni. Bukan apa, setiap tahun ada sahaja yang baru dapat ijazah dan melalui perkara yang sama : tak dapat kerja. Jadi, Adaa nak kongsi sikit lah pengalaman adaa supaya anda yang se’kaum’ ni lega sikit. Rugi ke ada ijazah tapi terperuk kat rumah? Lebih teruk terperuk dengan anak-anak. Ya rugi, memang rugi kalau tak buat apa-apa.

Mula-mula adaa dapat ayat tuh, aduh, tertusuk di dalam kalbu. Tapi Adaa senyum sahaja, sebab bagi Adaa, setiap orang ada jalan berbeza dan lagi satu mereka tak tahu pun apa kita buat dirumah. Betul tak?

 

DUNIA WAHM YANG ADA IJAZAH DAN TERPERUK NI

 

yelah, hari-hari bangun, dengan baju tidur pun dah pegang telefon. Apa takda kerja ke? Dari elok-elok ada ijazah sudahnya hanya duduk santai dalam rumah aja? Buat apa ijazah tu? Buat rugi aja! Bak kata ayat yang mula-mula Adaa dapat dulu lepas berkahwin dan anak satu

 

“Hai, ada master luar negara tapi tak kerja? Buat apa kat rumah, rugi aje tak kerja!”

 

Aduhai, memang sentap. Tapi sebab hormat, kudiamkan sahaja.

Betul ke rugi? Dari segi apa yang rugi? Bagi Adaa, Ijazah adalah sekeping kertas sahaja, yang lebih penting ilmu yang kita dapat sepanjang kita belajar mendapatkan kertas berharga tu tadi. Adaa sayang master Adaa, Adaa simpan kertas tu. Walaupun hanya sehelai kertas kan, cuma Adaa tak dapat gunakan kertas tu untuk memohon kerja. Bukan tak cuba, tapi tiada rezeki. Jadi, mungkin bukan kat situ jalan adaa.

READ  KENAPA SAYA PILIH SHAKLEE?

 

” Umi, adik rasa adik nak berniaga online jelah. Jaga anak kat rumah”

 

Bagi seorang ibu yang dah hantar anaknya jauh ke UK selama 4 tahun untuk belajar, dia berhak nak marah atau membebel tapi Umi cukup berbeza. Bila Adaa kata macam tu apa jawapan Umi?

“Umi lagi suka adik duk rumah. Buat bisnes, jaga anak kat rumah”

 

Allah, itu dah cukup melegakan Adaa. Tak kisah dah apa orang lain cakap, janji Umi faham. Walaupun Umi dah tiada tapi sehingga kini adaa masih dalam bisnes dirumah. Mungkin itulah yang menguatkan adaa.

Dan mula dari situlah Adaa memulakan bisnes online dari 0 sehingga sekarang. Walaupun tak menggunakan ilmu Chemical Engineering yang Adaa belajar, tetapi bagi Adaa, kemahiran menyerap ilmu tu adaa masih gunakan sehingga sekarang. Jadi, tak rugi pun kan. Dan kira ada kerjalah tu berniaga dari rumah.

 

“Buat rugi jer kerajaan bayar mahal-mahal suruh belajar tinggi-tinggi!”

 

Ya, memang betul, bukan murah nak membiayai seorang pelajar ke UK selama 4 tahun. Dan adaa cukup bersyukur kerana duit kerajaan tadi yang setengah juta tu adaa tak perlu bayar semula kerana berjaya dapat 1st Class honour. Alhamdulillah. Tetapi soalnya, adakah rugi kerana Adaa tak dapat membayar semula duit kerajaan dengan cara bekerja dengan mereka? Bagi Adaa, banyak lagi cara lain untuk adaa bayar semula jasa kerajaan tu. Bekerja dengan kerajaan bukan satu-satunya cara kita membalas jasa ye tak? Banyak lagi saluran lain. Lagi satu, kenapa kerajaan nak rasa rugi sedangkan mereka telah membiayai seseorang untuk menuntut ilmu. Alhamdulillah, atas jasa kerajaan tu dapat Adaa belajar macam-macam ilmu yang boleh digunapakai sehingga ke hari ini.

READ  JOIN TEAM KAMI SEBAGAI EJEN SAH SHAKLEE [ EJEN SHAKLEE SETIAP NEGERI]

Mungkin adaa tak pakai ilmu kejuruteraan dalam bisnes online.Tapi, sepanjang Adaa belajar, banyak ilmu lain yang masih relevan. Biologi, matematik, ilmu perniagaan semua tu Adaa boleh guna dalam berniaga Shaklee ni. Terma sains atau perubatan juga tak lah asing bagi Adaa sebab sepanjang di Belfast, semua housemate adalah pelajar perubatan. 4 tahun dengan diorang, kita pun kadang lupa diri yang kita ni pelajar kejuruteraan. Kat Belfast tu, hanya Adaa seorang pelajar kejuruteraan perempuan yang Melayu lah pada ketika tu. Jadi bayangkan saja lah. Alhamdulillah, dek selalu dengar diorang berbual, buat praktikal, berlatih bagai, sampai adaa pun terbiasa dengan term perubatan ni. Tapi taklah sampai boleh jadi doktor huhu.

Kalau ada yang kata rugi kita belajar tinggi-tinggi tapi tak guna, biarkan saja. Bagi Adaa, yang ijazah tu hanya kelulusan. Tapi apa yang Adaa dapat selama 4 tahun tinggal di negara orang, ilmu itu lebih berharga. Ilmu dalam buku ni memang berharga tapi berharga lagi pengalaman belajar disana tu. Budayanya, peradaban, semua tu yang menjadikan kita lebih matang dan lebih bersedia untuk hadapi apa sahaja cabaran bila balik ke Malaysia ni. Ilmu dan pengalaman macam tu buat kita sentiasa on the right track orang kata.

“duduk kat rumah takda hasil!”

 

Nenek moyang kita dulu pun duduk rumah jugak, elok je menanam padi, ternak ayam. Ada kan hasilnya. Sama juga kita. Tempat tu tak penting. Rumah ke pejabat ke yang penting ada hasil. Siapa kata duduk kat rumah takda hasil. Ada tau. Sekarang dunia tanpa sempadan. Macam-macam kerja boleh dibuat hanya dari rumah. Kalau bukan WHAM sekalipun, tetapi menjadi surirumah yang menjaga anak-anak, tetap ada hasilnya. Anak yang membesar dengan baik itu hasilnya. Dapat mengajar anak belajar dirumah, itu hasilnya. Meringankan ekonomi keluarga, itu hasilnya. Jadi, tak rugi pun.

READ  PERHIMPUNAN PENGEDAR SHAKLEE [ PERMULAAN 2018 PALING HEBAT]

Jadi, jika anda ni ada ijazah, tapi kena sindiran pedas, diamkan sahaja. Sebaiknya, kita terima secara positif dan cuba tingkatkan diri. Kembangkan pengetahuan dalam apa jual hal sekalipun. Baru berbaloi kene sindir hehe

Bagi Adaa, Shaklee ni adalah kerja adaa sekarang selain menjadi surirumah sepenuh masa. Dan insyaAllah pada masa hadapan, adaa ingin membantu lebih ramai lagi mereka yang ingin jadi macam Adaa. Jom join the club!

Nah adaa belanja gambar satu. Cukup lah satu dulu 🙂 Let’s join us!

 

 

Contact Us

Untuk sebarang pertanyaan, pembelian produk, rundingan produk dan kesihatan serta peluang jana income bersama team kami sila hubungi kami segera!

Service hour: 24 hours 7 days a week

Cod: Seremban, Ampangan, Kuala Pilah, Senawang, Seremban 2

Delivery: Seluruh Malaysia juga luar negara!

Pin It on Pinterest

Share This